Рева Маша
Маша Рева (народилася 1987 року) – одна з найяскравіших сучасних українських художниць, працює на перетині моди, сучасного мистецтва, ужиткового дизайну, боді-арту та перфомансу.
Після навчання фешн-дизайну в Україні та за кордоном донька відомого українського скульптора Михайла Реви несподівано знайшла себе там, де й не збиралася шукати, – в статусі молодої художниці з перспективою яскравої міжнародної кар’єри. Її лаконічна графіка, в якій поєднується легкість, наївна умовність і буяння кольорів, комфортно почувається на папері, текстилі, кераміці, стінах, людській шкірі та в металі. Художниця досліджує можливості трансформації лінії як первинного візуального елементу та приділяє особливу увагу темі тілесності. Майстриня колаборацій, вона має у доробку партнерські проєкти із модними брендами зі всього світу і робить перші кроки на арт-ринку, слідуючи примхливій лінії малюнку свого творчого життя, що невпинно рухається у напрямку самопізнання, експериментів та визнання.
Granary Square, 1 Granary Square, London N1C 4AA, UK
Ідея вступити до славетного арт-коледжу Central Saint Martins виникла ще під час першого візиту до Лондона в 2005 році, коли студентка Маша з бабусею вперше приїхала до столиці Великобританії на короткі курси англійської мови. Тоді обов’язковим пунктом ознайомчого візиту був музей Tate Modern. Окрім безкоштовного входу, Машу вразили робити улюблених художників-модерністів початку минулого століття – Анрі Матісса, Пабло Пікассо та Жоана Міро, чия творчість мала неабиякий вплив на становлення її авторського стилю.
За кілька років видалася нагода протестувати модний навчальний заклад: Рева отримала два тижні навчання як приз за перемогу у конкурсі молодих дизайнерів України «Погляд у майбутнє». Після курсів із фешн-маркетингу та розвитку нових концепцій в моді вже восени 2012-го вона повернулась до коледжу студенткою магістерської програми, куди її сенсаційно прийняли навіть без співбесіди, і стала першою в історії цього вишу студенткою з України.
Грандіозна бібліотека Коледжу святого Мартіна – її найулюбленіше місце в Лондоні, де пройшли найкращі і найскладніші роки студентства. «Я потрапила до коледжу із мізерними знаннями про світ моди і мусила наздоганяти однокурсників. Я навіть не знала, хто такий Мартін Марджела!», - зізнається Рева.
Перший рік навчання видався насиченим: під керівництвом легендарного декана фешн-факультету Луїз Вілсон, яка свого часу відкрила Джона Гальяно та Олександра Маккуіна, Маші довелося швидко закривати прогалини в знаннях з історії моди та перевершувати себе у творчих завданнях. Вона несамовито малювала і поглинала інформацію, а восени 2013-го, взявши академвідпустку через виснаженість, привезла з Лондона до Києва терабайти фотокопій книжок і архівних журналів, які досі зберігає в своїй квартирі-майстерні на Рейтарській, 29.
Aalmoezenierstraat 2, Antwerp, Belgium
Дипломна колекція Маші Реви стала відомою завдяки новаторському дизайну та авторським принтам, зробленим у техніці дігітального колажу. У 2010-му ця колекція підкорила журі двох впливових конкурсів в Україні, а кадри з презентаційного фотосету «Злиття» облетіли ледь не всі модні та мистецькі ЗМІ світу. Оригінальні ідеї українки оцінив і Вальтер ван Бейрендонк – бельгійський дизайнер, представник культового об’єднання «Антверпенська шістка» і декан факультету моди Королівської академії витончених мистецтв, який входить до п’ятірки найкращих фешн-вишів світу. Маша Рева отримала позицію стажерки в студії Walter Van Beirendonck, де три місяці упорядковувала архіви, брала участь у підготовці виставки до ювілею бренда в музеї MoMu та показу нової колекції на тижні чоловічої моди в Парижі.
Атмосфера Антверпена з його величною архітектурою і активною креативною спільнотою справила на Машу неабияке враження. Вона брала участь у житті артистичного колівінгу, до якого її прийняли після серйозної співбесіди, навчилася вправно підфарбовувати губи під час їзди на ровері та зустрічалася з друзями в легендарному кафе Witzli-Poetzli за крок від кафедрального собору Антверпена.
Антверпенська сторінка життя завершилася спробою вступити на фешн-факультет Королівської академії красних мистецтв. Не зважаючи на цікаве портфоліо та досвід роботи у Бейрендонка, її співбесіда не вразила приймальну комісію фешн-факультету Королівської академії красних мистецтв. «Я дуже погано підготувалася, не приділивши достатньо уваги презентації своїх ідей. Але гадаю, то було на краще», - вважає художниця.
35 East 21st Street, New York, NY, USA
У серпні 2010 року Маша Рева стажувалася в студії відомого американського дизайнера Такуна Панічгула, розташованій у самому серці нью-йоркського Fashion District. Шалений ритм життя мегаполісу та темпи роботи місцевої фешн-індустрії приголомшили розслаблену українку: першого ж дня її прикріпили до досвідченої стажерки, яка виконувала безліч завдань, бігаючи величезним містом. «Це було моє перше знайомство зі справжньою дизайн-студією світового бренду і своєрідний вступ до модного бізнесу», - згадує художниця.
У Київському національному університеті технологій та дизайну її до такого не готували – українська освіта в сфері дизайну зосереджується на напрацюванні технічних навичок: малюнку, конструювання, крою та матеріалознавства. Вправне володіння ними Маша продемонструвала вже у дипломній колекції, з якою отримала гран-прі престижного конкурсу молодих дизайнерів «Погляд у майбутнє» та перемогла в проєкті Harper’s Bazaar Fashion Forward, який і нагородив її стажуванням у Thakoon.
2016 року Нью-Йорк знову з’явився у житті художниці – цього разу у вигляді листа від асистентки славетної дизайнерки Рейчел Комі: їй сподобалися малюнки Маші в Instagram і вона запропонувала українці взяти участь у створенні капсульної колекції для її бренду у ролі авторки принтів. Восени 2016 року світ побачили сукні й топи Rachel Comey з малюнками Реви, в яких авторка розмірковувала про втілення американської мрії.
Rijksmuseum, Museumstraat, 1071 XX Amsterdam, Netherlands
Навесні 2014 року дизайнерка працювала над ідеєю для спільного проєкту GUILD амстердамського Rijksmuseum та глобальної онлайн-платформи для крафтярів Etsy, присвяченого діджиталізації світового культурного надбання і роботі з ним. У липні Маша вперше побачила своє ім’я в музеї – на табличці під білою сукнею з принтом у вигляді «стикерів» з малюнками об’єктів, зображених на картині «Натюрморт з золотим кубком» Пітера де Рінга.
5 Rue des Haudriettes, Paris, France
Хвилюючий момент для кожного дизайнера – перша презентація своєї роботи в Парижі. До столиці світової модної індустрії у березні 2014-го Маша привезла колекцію «Воля», на створення якої її надихнула Революція гідності, що відбулася в Україні взимку 2013-14 років. Дизайнерка брала активну участь у подіях на Майдані і створила відомий принт із серцем, який став одним із візуальних символів протесту. Дипломна робота в CSM була присвячена українській революції, і за її мотивами створено комерційну колекцію для паризького шоу-руму. Зазвичай політична тематика погано продається, але цього разу саме вона зацікавила байєрів культової мережі концепт-сторів Opening Ceremony. І вже восени світшоти і сукні Masha Reva зі сміливими принтами та цитатами із Шевченка, зроблені в колаборації з давніми партнерами – київським брендом вуличного одягу Syndicate, з’явились у бутиках Лос-Анджелеса, Нью-Йорка й Токіо.
В березні 2016 року Маша вдруге приїздить до Парижа. В шоу-румі українських дизайнерів в Українському культурно-інформаційному центрі вона представила невелику колекцію одягу з принтами-лініями і вперше зробила перформанс із розмальовуванням людського тіла. Цей вихід в боді-арт був відсилкою до проєкту Kyiv Kids, представленого за півроку до того: тоді вона малювала на тілах незнайомих людей своє перше враження про них, а фотограф Армен Парсаданов знімав портрети. Ідея натільного розпису стала органічним продовженням роздумів Маші про значення тіла для мистецтва і мистецтва – для тіла, які врешті-решт і привели до втрати інтересу до дизайну одягу на користь артистичних практик.
Korinthou 17, Glyfada 166 74, Greece
Навесні 2018 року Маша, відпочиваючи в Греції, на кілька днів зупинилася в афінській квартирі подруги – української стилістки, засновниці бренду Nadiia Надії Шаповал. У проміжках між лінивими прогулянками древнім містом Маша прикрасила фірмовим розписом вазон для квітів, який Надя знайшла на вулиці.
Невдовзі вони презентували спільну лінію керамічних об’єктів Nadiia x Masha Reva, до якої увійшли зроблені Надею та розписані Машею тарелі, глеки і традиційні куманці. В процесі роботи над першою колекцією дівчата для натхнення здійснили експедицію по Прикарпаттю, одному з головних «керамічних» регіонів країни. Відвідали і знаменитий базар у місті Косів, куди щосуботи з’їжджаються народні майстри Західної та Центральної України.
Via Tortona, 27, Milan, Metropolitan City of Milan, Italy
В квітні 2019-го творчий дует Nadiia x Masha Reva представ свої роботи на виставці MODERN_ISM у галереї Superstudio, що об’єднала українських творців ужиткового мистецтва на головній дизайн-виставці Європи – міланському Salone del Mobile.
RESTAURANT OURSIN, 60 Av. des Champs-Élysées, Париж, Франція
Один із керамічних виробів дуету Nadiia x Masha Reva – велика амфора-двонога – знаходиться у модному паризькому ресторані Oursin фешн-дизайнера Сімона Порте Жакмюса. Із відомим французьким дизайнером одягу, засновником марки Jacquemus Маша працювала ще у 2017-му: їхня перша спільна робота – фотопроєкт By the Sea, створений разом із фотографом Арменом Парсадановим для книги Marseille je t'aime. В ньому Маша провела паралелі між рідним для Жакмюса Марселем та курортним містечком Бугаз під Одесою, де вона виросла.
Royal Opera House, Bow St, London WC2E 9DD, UK
22 березня 2019 року першим і єдиним показом у Королівському оперному театрі завершився дуже особливий для Маші Реви проєкт – хореографічна вистава The Rite за участі акторів із синдромом Дауна. Авторський перформанс за мотивами балету «Весна священна» Ігоря Стравінського поставив друг Маші, словацький режисер Адам Ксока Келлер, який і запросив Реву стати креативним директором проєкту.
Прем’єра класичного модерністського твору Стравінського, більша частина партитури якого була написана у маєтку композитора в Устилузі на Волині, відбулася 29 травня 1913 року в Театрі Єлисейських полів у Парижі. В ролі імпресаріо виступив Сергій Дягілев, хореографом першої постановки став зірка дягілевської трупи, киянин Вацлав Ніжинський, а лібретто та художнє оформлення зробив визнаний спеціаліст зі слов’янського пантеїзму Микола Реріх. Однак у лондонській виставі 2019-го від класики лишилася тільки частина назви та нездоланна енергія природи – музичний супровід і візуальне рішення були створені з нуля.
За словами Маші, цей проєкт став великим випробуванням – творчим та емоційним. Готуючись до перформансу, креативна команда їздила до містечка Льюїс у Південному Сассексі, де живе виконавиця головної ролі, відома британська акторка, громадська активістка та кавалер ордену Британської імперії Сара Горді. Для вистави Маша створила 23 костюми, декорації та загальне візуальне рішення, вперше працюючи у складі величезної команди з понад 60 людей. Після показу, приуроченого до Всесвітнього дня людей із синдромом Дауна, креативна платформа Nowness випустила міні-фільм про цей проєкт.
Hotel El Fuerte Mahahual, Mahahual, Quintana Roo, Mexico
Початок пандемії коронавірусу у лютому 2020-го застав художницю на відпочинку з родиною у Мексиці, про яку довгі роки мріяв батько Маші, скульптор Михайло Рева. Заради цієї мрії та святкуванню 60-річчя патріарха родини маленька компанія українців пролетіла півсвіту – через Майямі і Мехіко до популярного карибського курорту Плайя-дель-Кармен.
Заручники локдауну, вони осіли у тихому рибальському селищі Махахуаль, куди їдуть дайвери помилуватися Мезоамериканським бар’єрним рифом. За дев’ять тижнів стіни орендованого житла вкрилися ескізами Михайла, Маші та її бойфренда, київського художника Івана Грабка. «Тато і Ваня взялися створювати скульптури зі знайдених об’єктів. Все, що виносив на берег океан, ставало їхньою здобиччю, яку пристосовували до своїх мистецьких практик», - згадує Маша. Згодом в цю історію втягнулася і вона сама – дався взнаки інтерес до екологічної проблематики та незакінчений фотопроєкт про дитинство біля моря, який вона готувала для міжнародної виставки NordArt у німецькому Бюдельсдорфі.
Повернувшись до України, Маша з родиною перебула карантин на дачі в Бугазі, насолоджуючись спокоєм, сімейною ідилією та фіксуючи химерні арт-практики на фотокамеру: «Я відчула, що просто не маю вибору – я повинна зафіксувати цю неймовірну атмосферу». Згодом мистецький репортаж про ці кілька місяців з’явився в американському виданні журналу Vogue.
2020-й став роком освоєння нового медіуму – фотографії. Працюючи над креативною ідеєю та сценографією рекламної кампанії осінньо-зимової колекції українського бренду IENKI IENKI, Маша вирішила знімати її самостійно: «Це була велика авантюра, бо я не знала, що робити з камерою – в цій справі є багато невідомих мені технічних моментів». Ця зйомка стала своєрідною присвятою другу-фотографу Армену Парсаданову, який помер у 2018 році: Рева використала його камеру та відтворила характерну композицію його робіт, знятих переважно середнім планом.